Nadruk to jedna z popularniejszych metod personalizacji odzieży poprzez dodatkowe oznakowanie. Pozwala umieścić wybraną grafikę na przykład na koszulce, bluzie, materiałowej torbie czy ubraniu roboczym. Z tego powodu nadruki są wykorzystywane zarówno przez przedsiębiorców, jak i osoby prywatne. Sposób wykonania nadruku na tekstyliach ma jednak znaczący wpływ na wygląd, trwałość oraz cenę nadruku. Obecnie do znakowania odzieży wykorzystywany jest przede wszystkim sitodruk oraz druk cyfrowy. Wybór najlepszej technologii druku wynika z wielu czynników, które omówimy poniżej.
Druk cyfrowy to stosunkowo nowa metoda znakowania ubrań i innych tekstyliów. Wykorzystuje się do niego drukarkę, która przypomina klasyczną drukarkę atramentową. Do jej obsługi służy specjalne oprogramowanie komputerowe. Główna cecha charakterystyczna druku cyfrowego to jego fotograficzna dokładność - bardzo dobrze oddaje on głębię i nasycenie kolorów. Dzięki temu druk cyfrowy jest chętnie wykorzystywany w przypadku odzieży ze szczegółowymi, wielobarwnymi grafikami, a nawet zdjęciami. Druk cyfrowy jest najbardziej opłacalny do wykonania na pojedynczej sztuce odzieży. Im większe zamówienie, tym opłacalność druku cyfrowego maleje. Za atut można uznać natomiast fakt, że na cenę druku cyfrowego nie ma wpływu liczba kolorów w grafice.
Znacznie starsza od druku cyfrowego technika zdobienia odzieży to sitodruk, który stale dominuje w użyciu. Za pomocą sitodruku można zdobić tkaniny bawełniane, poliestrowe, nylonowe i mieszane o dowolnej kolorystyce. Najczęściej spotykamy go na koszulkach, na przykład z logo danej marki. Główna cecha charakterystyczna sitodruku to jego idealna powtarzalność. Ten sam nadruk jest umieszczany na całej serii odzieży. Wynika to z techniki wykonywania sitodruk - polega na przeciskaniu farby przez specjalne, wcześniej przygotowane matryce. Farba (plastizolowa, wodna albo tuszowa) wnika głęboko we włókna materiału, a następnie jest utrwalana termicznie. W sitodruku każdy kolor jest osobno nakładany na tkaninę, będąc dokładnie dopasowywany do pozostałych. Mimo to możliwe jest uzyskanie wielobarwnego nadruku, o efektownym łączeniu kolorów i estetycznych przejściach tonalnych. Sitodruk gwarantuje tym samym ciekawe efekty trójwymiarowe, odwzorowanie skomplikowanych wzorów, pełne krycie i wysoką rozdzielczość. Ponieważ sitodruk wymaga czasochłonnego wykonania matrycy, przygotowania odpowiednich kolorów oraz ręcznej obsługi karuzeli do sitodruku, nie jest on opłacalny w przypadku kilku sztuk odzieży. Najkorzystniejsza cena dotyczy średnich i dużych zamówień z kilkoma kolorami. Z tego też powodu wyceny sitodruku są przeprowadzane indywidualnie, będąc zależne od nakładu zamówienia, liczby kolorów w grafikach, typu i rodzaju materiału czy rozmiaru nadruku.
Kluczowe zalety sitodruku to przede wszystkim jego wytrzymałość i ekonomiczność. Sitodruk gwarantuje niedoścignioną opłacalność przy dużych seriach odzieży. Jest odporny na różnego rodzaju czynniki atmosferyczne, takie jak wilgoć czy ekspozycja słoneczna, a także na uszkodzenia mechaniczne. Dzięki temu odzież wielokrotnie poddawana praniu zachowuje nadruk tej samej jakości, bez pękania czy łuszczenia się farby. Atutem sitodruku jest także jego szybki czas realizacji. Wiele firm oferuje oznakowanie do 10 lub nawet 20 tysięcy sztuk odzieży dziennie.
Z powyższego omówienia właściwości druku cyfrowego i sitodruku można wysnuć kilka kluczowych wniosków:
W przypadku technik personalizujących odzież takich jak druk cyfrowy oraz sitodruk wady i zalety są zróżnicowane. W ocenie opłacalności zestawienia sitodruk a druk cyfrowy kluczowe znaczenie ma przede wszystkim wielkość zamówienia. Druk cyfrowy jest wskazany w przypadku pojedynczego zamówienia, zamówień o niewielkim nakładzie lub zamówieniu wielu sztuk z różnymi nadrukami. Jeśli jednak zamówienie ma być duże, na przykład w przypadku odzieży służbowej czy okolicznościowych koszulek, zdecydowanie bardziej polecany jest sitodruk. Wówczas można docenić jego dodatkową przewagę względem druku cyfrowego, od którego jest wytrzymalszy.