5 podstawowych zasad dobrego projektowania graficznego

Śpiewać każdy może, więc czemu by nie projektować? Współcześnie w sieci natrafisz na wiele programów pozwalających samodzielnie tworzyć grafiki. Odpowiednie narzędzie to jednak nie wszystko. Istnieje mnóstwo reguł dotyczących tego, jak powinno się projektować. Najważniejsze, aby opanować techniki łączenia walorów estetycznych z wartością użytkową. Innymi słowy, opracować taki projekt graficzny, który będzie czytelny, a zarazem atrakcyjny i oryginalny w oczach odbiorcy. Warto znać choćby podstawowe zasady projektowania graficznego, aby dzięki nim kreować grafiki na wysokim poziomie.

Spójna koncepcja wizualna projektu

Dobry projekt to taki, który wygląda dobrze niezależnie od panujących w projektowaniu trendów. Musi spełniać wymogi klienta (jeżeli realizujesz zlecenia dla innych), ale przede wszystkim powinien być przemyślany oraz spójny. Przystępuj do zadania ze ściśle ustalonym planem - pomysłem na efekt łączący wszystkie elementy, które mają się znaleźć w grafice. Spójną koncepcję o wiele łatwiej będzie obronić, prezentując rezultaty zleceniodawcy. Stosując się do tej zasady projektowania graficznego, za każdym razem stworzysz estetyczną, przejrzystą oraz czytelną dla zamawiającego pracę. Spójność projektu ma olbrzymie znaczenie. Dlatego tak ważne, aby przed realizacją ustalić, co chcesz w nim zawrzeć - przekazać odbiorcy. Pamiętaj o tym, aby każdy, nawet najdrobniejszy element był zgodny z podstawową koncepcją, począwszy od wyboru czcionki, a skończywszy na kolorystyce pracy.

Siatka trójpodziału kluczem do sukcesu

Zapewne znasz słynną regułę trójpodziału, bardzo często stosowaną m.in. przez fotografów. Zgodnie z nią pole obrazu przecina siatka złożona z dwóch pionowych oraz dwóch poziomych linii. Dzielą obraz na dziewięć jednakowych prostokątów, a miejsca przecięć linii to tzw. mocne punkty kadru. Wzrok patrzącego w pierwszej kolejności pada właśnie na nie. Efektywne projektowanie graficzne opiera się na zasadzie podziału kompozycji na trzy części. Dzięki temu powstają ciekawe wizualnie realizacje, które przypadają użytkownikom do gustu. Do największych zalet siatki podziału należy szybkie wskazanie czterech mocnych punktów wartych zainteresowania. Skoro oglądający w większości przypadków zwracają uwagę na miejsca przecięcia się linii, najlepiej ulokować w nich elementy istotne dla projektu. Dodatkowo świetnym pomysłem będzie umieszczanie ważnych treści lub grafik równo z liniami.

Wyrównanie - aby lepiej się czytało

Siatka trójpodziału sprawia, że projekt staje się łatwiejszy w odbiorze, a jednocześnie prostszy do wykonania. Poza przemyślanym rozlokowaniem poszczególnych elementów znaczenie ma również wyrównanie. Warto stosować się do tej zasady projektowania graficznego zwłaszcza przy nanoszeniu tekstu. Istnieje szereg sposobów wyrównywania, ale według wielu osób najbardziej czytelna treść to ta wyrównana do lewej. Prócz tego lepiej zrezygnować z dzielenia wyrazów czy justowania. W dużym skrócie, wyrównanie w projektowaniu graficznym oznacza dokładnie to, że wszystkie elementy muszą być ze sobą wizualnie połączone. Jeśli w pracy pojawią się linie łączące dwa elementy, pozostałe detale powinny być wyrównane do tych właśnie linii. Warto podkreślić, że owe linie nie muszą wcale być zarysowane - mogą być niewidoczne.

Czarne T-shirty z nadrukiem
Koszulki z nadrukiem wykonane w drukarni Kadok

Kontrast - unikaj zbyt podobnych elementów

Projekt graficzny może być stonowany, klasyczny czy minimalistyczny, nie może jednak być nudny. Elementy nie powinny się w nim zlewać w jednolitą masę. Podstawowe zasady projektowania graficznego poświęcają sporo uwagi kontrastowi, który dodaje pracy graficznej atrakcyjności. Postaraj się unikać rozmieszczania na stronie zbyt podobnych detali. Najlepiej zróżnicować kolory, kształty, czcionkę czy rozmiary - uzyskasz tym sposobem niezwykle ciekawy efekt. Praca stworzona na zasadzie kontrastu staje się bardziej interesująca, przykuwa wzrok. Przy czym ów kontrast musi być wystarczająco mocny, aby był skuteczny. Jeżeli dwa elementy znajdujące się w projekcie różnią się między sobą nieznacznie, efekt nie zrobi wrażenia na odbiorcach. Zaznacz różnicę pomiędzy nimi odważnie, np. zestawiając małą grafikę z dużą, ciepłą barwę z zimną czy klasyczny font z pogrubionym bezszeryfowym. Nie obawiaj się użyć tej zasady projektowania graficznego, aby tworzyć odważne koncepcje. Połącz w jednym projekcie różne faktury, grubości linii, szeroki i wąski rozstaw albo duże oraz małe pismo.

Powtarzanie konkretnego elementu

Ostatnią zasadę nie zawsze daje się wprowadzić, ale warto o niej pamiętać podczas realizacji zadania. Zgodnie z nią dowolny element (kolor, detal, motyw etc.) powinien pojawiać się w grafice więcej niż raz. Efektywne projektowanie graficzne oparte na tej regule daje pewność, że materiały reklamowe będą spójne z całą identyfikacją wizualną firmy. Wystarczy, że zaczerpniesz z logotypu marki jakiś charakterystyczny szczegół, a następnie powtórzysz go w grafice. Już po jednym spojrzeniu na wizytówkę, ulotkę czy plakat odbiorca rozpozna daną firmę. Opisane wyżej to jedynie kilka z wielu zasad. Nie musisz trzymać się wszystkich, ale warto je znać. Z czasem oraz doświadczeniem nabierzesz wprawy w doborze reguły do tematyki pracy, dzięki czemu doskonale trafisz w gust klienta.

Zapraszamy do kontaktu. Chętnie odpowiemy na Państwa pytania.

+48 888 533 811 +48 881 444 156 lub napisz do nas!

Kadok.pl © Copyright 2021. All Righs Reserved.
realizacja: SEM7.pl